Zobacz jak możesz zadbać o bezpieczeństwo swoich środków pieniężnych
- Zawsze sprawdź, czy w obrębie przeglądarki widzisz ikonę kłódki, która oznacza, że połączenie ze stroną usługi bankowości elektronicznej jest szyfrowane. W zależności od wersji przeglądarki ikona kłódki może być widoczna w pasku adresowym u góry ekranu lub w pasku stanu w dolnej części ekranu. Po dwukrotnym kliknięciu na kłódkę możesz sprawdzić, dla kogo został wystawiony certyfikat bezpieczeństwa i czy adres strony zaczyna się od https.
Pamiętaj! Protokół https w pasku adresowym przeglądarki i ikona kłódki widoczna w oknie przeglądarki są potwierdzeniem, że połączenie jest szyfrowane i zabezpieczone.
- Loguj się oraz wykonuj dyspozycje w Usłudze bankowości elektronicznej wyłącznie osobiście, z użyciem indywidualnych instrumentów uwierzytelniających;
- Zawsze sprawdź czy treść wiadomości SMS z przesłanym kodem 3 DS Secure jest zgodna w wykonywaną przez Ciebie operacją;
- Nigdy nie przekazuj danych karty i danych uwierzytelniających (numeru karty, ważności karty, kodu zabezpieczającego kartę CVV2/CVC2, kodu 3-DS Secure, kodu PIN) w celu otrzymania płatności;
- Nie udostępniaj i nie ujawniaj innym osobom, w tym osobom bliskim lub pracownikom SKOK instrumentów uwierzytelniających tj. kodu 3-DS Secure, kodu PIN, kodu zabezpieczającego kartę CVV2/CVC2, loginu i hasła do Usługi bankowości elektronicznej, e-hasła;
- Nie przechowuj karty płatniczej oraz kodu PIN razem;
- Nie przekazuj danych uwierzytelniających (numeru karty, ważności karty, kodu zabezpieczającego kartę CVV2/CVC2, kodu 3-DS Secure, kodu PIN-) osobom trzecim, zwłaszcza podczas przychodzącej rozmowy telefonicznej, nawet jeżeli rozmówca przedstawia się jako pracownik SKOK, pracownik Policji;
- Nie przekazuj danych uwierzytelniających na stronach internetowych lub w aplikacjach, do których dostęp uzyskiwany jest przez linki przesłane przez osoby nieznane;
- Nie otwieraj oraz nie odpowiadaj na wiadomości e-mail od nieznanych nadawców, a zwłaszcza nie otwieraj nieznanych plików z załączników;
- Nie pobieraj żadnych dodatkowych oprogramowań, aplikacji, w tym zdalnego pulpitu zwłaszcza gdy nie wiesz do czego służy dana aplikacja, a Usługę bankowości elektronicznej pobierz wyłącznie z oficjalnego źródła, tj. Google Play lub App Store;
- Nie zapisuj kodu PIN, haseł, w telefonie komórkowym, komputerze lub innym urządzeniu mobilnym z którego korzystasz;
- Nie pozostawiaj urządzenia mobilnego lub karty płatniczej w miejscach publicznych lub bez Twojego nadzoru;
- Należycie zabezpiecz urządzenie mobilne którego używasz w bankowości elektronicznej, tj. stosuj legalne i aktualne oprogramowanie urządzenia oraz oprogramowanie antywirusowego, antyspamowe, zaporę sieciową (tzw. firewall);
- Zachowaj w tajemnicy informacje zapewniające bezpieczne korzystanie z Usługi bankowości elektronicznej, w tym informacje przekazane do SKOK w celach weryfikacyjnych (np. nazwisko panieńskie matki);
- Nie udostępniaj danych karty w celach innych niż dokonanie transakcji, zgłoszenie reklamacji czy zgłoszenie zablokowania karty;
- Czytaj regulaminy i cenniki stron internetowych przed dokonaniem na nich płatności;
- Czytaj ostrzeżenia i zasady bezpiecznych transakcji, zwłaszcza na portalach sprzedażowych;
- Rejestrując się na stronach internetowych i podając dane z karty, zastanów się czy na pewno życzysz sobie, aby świadczone usługi na tej stronie były płatne cyklicznie tzw. subskrypcja;
- Sprawdzaj, czy sklepy internetowe posiadają dane kontaktowe (adres, telefon, NIP, Regon) firmy;
- Jeśli podejrzewasz, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, jak najszybciej skontaktuj się ze SKOK lub zadzwoń na infolinię Centrum Kart SKOK tel. 058 511 20 70 i złóż zawiadomienie na Policję.