Uważaj na telefoniczne połączenia przychodzące
Oszuści podszywają się pod pracowników SKOK lub pracowników innych instytucji zaufania publicznego (np. Policjanta, pracownika Banku, Urzędu KNF, ZBP, BFG itd.) wykorzystując tzw. spoofing telefoniczny
Spoofing telefoniczny to podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu w Twoim telefonie. Oznacza to, że choć na wyświetlaczu widzisz nazwę kontaktu zapisanego na swoim urządzeniu (np. Adam) lub nazwę instytucji, która rzekomo do Ciebie dzwoni (np. SKOK), w rzeczywistości dzwoni do Ciebie zupełnie inna osoba, działająca w celach przestępczych. Zwykle celem oszusta jest wyłudzenie Twoich danych osobowych, danych kartowych, danych do logowania np. do Usługi bankowości elektronicznej lub innych informacji, które pozwolą oszustowi osiągnąć korzyść finansową Twoim kosztem lub wywołanie działania zmierzającego do przelania mu swoich oszczędności.
Pamiętaj, bądź ostrożny.
Oszust będzie próbował przekonać Cię do przelania środków pieniężnych na konto „techniczne” pod pretekstem, że są one zagrożone.
Częstym stosowanym przez oszustów scenariuszem jest najpierw zadanie pytania o to, czy wykonałeś przed chwilą przelew na daną kwotę. Po uzyskaniu od Ciebie odpowiedzi negatywnej, oszust będzie nakłaniał Cię do podjęcia natychmiastowych działań mających na celu przelania środków z Twojego konta na rzekomo bezpieczny rachunek techniczny.
W celu uwiarygodnienia zagrożenia oszust:
- będzie dzwonić z numeru telefonu, który podszywać się będzie pod numer telefonu, który jest Ci znajomy (jest to tzw. spoofing);
- bezpośrednio wskaże Ci rzekomo bezpieczny techniczny rachunek bankowy;
- może przesłać Ci wiadomość e -mail z umową przekazania zagrożonych środków na konto techniczne SKOK (banku);
- może przesłać Ci wiadomość SMS z numerem rachunku bankowego, na który masz dokonać przelania środków pieniężnych by były bezpieczne;
Pamiętaj
Pracownik SKOK nigdy:
- Nie prosi o podanie hasła do Usługi bankowości elektronicznej, kodu 3-DS Secure, kodu PIN, e-hasła;
- Nie prosi o wykonanie transakcji dla celów weryfikacyjnych;
- Nie prosi o podanie salda środków pieniężnych na Twoim koncie dla celów weryfikacyjnych;
- Nie prosi o instalację dodatkowych oprogramowań np. antywirusowych, antyspamowych, ani aplikacji, w tym zdalnego pulpitu do urządzenia mobilnego z którego korzystasz;
- Nie prosi o przelanie środków na konto techniczne, które miałoby rzekomo zwiększyć bezpieczeństwo Twoich środków;
Twoje zachowanie i podjęte działania mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo Twoich oszczędności!
Nie ulegaj panice.
Skontaktuj się ze swoim SKOK korzystając z zasady: „rozłącz się, odczekaj chwilę”. Następnie, połącz się ze SKOK lub instytucją, z której przedstawiciel dzwonił do Ciebie. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej telefonu - nie oddzwaniaj na numer z listy ostatnich połączeń, które wyświetlają się w Twoim telefonie!
Jeśli podejrzewasz, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, jak najszybciej skontaktuj się ze SKOK lub zadzwoń na infolinię Centrum Kart SKOK tel. 058 511 20 70 i złóż zawiadomienie na Policję.